fbpx

Vakterm: Responsive webdesign

Ben je je aan het verdiepen in de online wereld en kom je allerlei termen tegen, die je nog nooit hebt gehoord? In deze blog serie licht Frontrend iedere week een vakjargon term uit, met deze week: Wat is responsive webdesign en waarom zou je het moeten gebruiken?

Responsive is een reactie. Responsive webdesign zou dus logischerwijs een ontwerp moeten zijn dat ergens op reageert.

Responsive webdesign is ontstaan uit noodzaak. Zo’n 6 jaar geleden waren we voornamelijk aan het surfen op onze desktop of laptop en werden er apps gemaakt voor de eerste smartphones. Af en toe werd er de moeite genomen om een mobiele website te maken, waar vaak wat contactgegevens op getoond werden.

De tablets kwamen op de markt in alle vormen en maten. Ook het formaat van smartphones begonnen steeds diverser te worden. Bedrijven met een groot budget bleven eerst voor ieder nieuw platform, besturingsysteem en browser aparte websites of apps maken. Dit zorgde voor dat ze kwaliteit konden bieden, want het was gemaakt voor dat specifieke doel, maar het liep langzaam uit de hand.

Er kwam een alternatief: Responsive bouwen. Een website wordt vloeibaar gebouwd. Dus als het formaat van het apparaat klein is, zullen sommige elementen niet naast, maar onder elkaar getoond worden. Ook wordt er extra aandacht besteed aan de navigatie, zodat deze lekker werkt op touch devices.

Waarom je sowieso een responsive website nodig hebt? Omdat 90% van al je website bezoekers je website op mobiel zullen bekijken. Een enorme hoeveelheid , waar je moeilijk omheen kunt.

De templates van Frontrend zijn daarom allemaal 100% responsive.